Niedziela w Saint-Tropez

Atrakcje Lazurowego Wybrzeża to temat tak szeroki, że nigdy się nie kończy. Nawet po 4 latach pobytu w okolicach nie widzieliśmy połowy miejsc z tzw. listy must-see. To chyba dobrze, bo na pewno nie będziemy mogli narzekać na nudę jeszcze przez jakiś czas. Sugerując się przewodnikami, jednym z obowiązkowych miejsc do odwiedzenia na Lazurowym Wybrzeżu jest Saint-Tropez. Nam jakoś nigdy nie było po drodze. I to chyba dobrze, bo przypuszczam, że wcześniej dzieciom nie podobałoby się tak bardzo jak teraz. Tymczasem, gdy już wracaliśmy do domu, Ivan rzucił „fajne to miasteczko było…” Używając po raz pierwszy słowa fajne do opisania czegoś, co mu się spodobało, co jeszcze bardziej mnie wzruszyło. Dla niewtajemniczonych, dopiero po ostatnich wakacjach w Polsce dzieciaki zaczęły zwracać się do mnie po polsku i używać naszego języka w miarę płynnie. Tak więc takie wyznanie było podwójnie fajne. Lubię, gdy dzieci z entuzjazmem podchodzą do życia. No i jestem przeszczęśliwa, że podobają im się nasze wycieczki.

Dojazd do Saint-Tropez

Atrakcje Lazurowego Wybrzeża - Saint-Tropez

Pierwsze, co należy wziąć pod rozwagę decydując się czy jechać do Saint-Tropez czy nie, to dojazd. Zwłaszcza gdy wybieracie się w pełni sezonu. Od autostrady jedzie się 35 kilometrów jednopasmową drogą (w kilku tylko miejscach robią się 2 pasy pozwalające na wyprzedzenie), a także przejeżdża się przez miasteczka pełne rond. Z tego co słyszałam, w sezonie pokonanie tej trasy może zająć lata. W niedzielę na początku listopada droga była pusta. W mieście jest kilka płatnych parkingów oraz strefa płatna cały rok od rana do nocy, 7 dni w tygodniu. Godzina postoju – 3 euro.

Alternatywą dla dojazdu samochodem może być dopłynięcie statkiem z Sainte-Maxime lub z Port Grimaud. Bilety można kupić online na dzień bez określenia godziny. Bilet w dwie strony kosztuje 12 euro dla dorosłych i 7 euro dla dzieci od lat 4. Z Sainte-Maxime jest trochę droższy.

Restauracje

Przed naszą wycieczką sprawdzałam restauracje kids friendly. Owszem, znalazłam, przy plaży z huśtawkami i z wyśmienitą kartą dań. Było tylko jedno ale … lekturę karty skończyłam na pozycji sałatki – 30 euro za talerz sałaty to trochę przesada moim zdaniem. W końcu wylądowaliśmy w Café Paris jednej z knajpek w Porcie, gdzie ceny nie były już tak wysokie. Tutaj można dostać danie dnia za 15 euro (do wyboru ryba dnia, spaghetti lub mule) lub dania z karty za 20-kilka euro. Nie można zapomnieć o tarte tropezienne na deser.

Czy warto wybrać się do Saint-Tropez

Saint-Tropez czy warto

Saint-Tropez wymieniane jest jednym tchem z Cannes i Monaco. Typowe zdjęcie, na którym widać rząd restauracji wypełnionych pięknymi (i bogatymi) wszyscy widzieli chyba tysiąc razy. I w sumie Saint-Tropez to jest właśnie tylko ten kawałek portu, kilka uliczek z markowymi sklepami i niewiele więcej. Szczerze mówiąc podobny klimat można znaleźć w urokliwym Cassis czy starym porcie w La Ciotat. Miasteczko jest ładne, ale zupełnie niczym się nie różni od innych równie ładnych miasteczek w okolicach. Te same kolory fasad, okiennic, te same uliczki. Jeśli nie uda się Wam tu dotrzeć z uwagi na napięty plan, niechęć do korków i tłumów – nie żałujcie, nic straconego. Oczywiście jest to moja subiektywna opinia i jak pisałam już wcześniej, moim dzieciakom się podobało.

Atrakcje Saint-Tropez

Co można robić w Saint-Tropez? Spacerować! Obowiązkowo przejść przez stary port, wzdłuż falochronu aż do latarni morskiej. Fajny musi być spacer szlakiem brzegowym okalającym półwysep, na którym leży Saint-Tropez. My jeszcze pochodziliśmy po starym mieście i weszliśmy na wzgórze z cytadelą, w której znajduje się Muzeum Morskie. Warto wejść do środka (bilet 3 euro, dzieci gratis), ponieważ to stąd rozciąga się fantastyczny widok na okolice. Samo muzeum nie jest bardzo duże, ma przepiękne repliki statków, trochę informacji na temat budowy żaglowców i francuskich wypraw.

Place zabaw

Pomimo że dzieci miały wielka ochotę na plac zabaw, nie udało nam się go zlokalizować. Nie jestem pewna, czy w ogóle istnieje.

Plaże

Saint-Tropez - szlaki wzdłuż wybrze

Na półwyspie Saint-Tropez znajduje się kilka długich piaszczystych plaż. Najdłuższa – Pampelonne – ma 5 kilometrów. Wzdłuż plaży znajdują się płatne (w sezonie) parkingi i mnóstwo knajpek i restauracji. Należy jechać w kierunku miejscowości Ramatuelle. Do plaży można dojść na piechotę szlakiem wzdłuż wybrzeża, ale z portu jest to ponad 12 kilometrów! Inna duża plaża, tym razem z darmowym parkingiem to Canoubiers. Wyobrażam sobie, że w sezonie trzeba pojawić się tu wcześnie rano, żeby znaleźć miejsce. Na półwyspie jest także kilka ukrytych plaż z trudnym dostępem, między innymi w okolicach Ramatuelle.

Atrakcje dla dzieci

W okolicach nie brakuje typowych kurortowych atrakcji dla dzieci. Mamy więc Plage Aventures z dmuchanymi zjeżdżalniami w Cogolin. Wstęp dla dzieci kosztuje 12 euro, dorośli 8 euro (ceny w sezonie). W Sainte-Maxime znajduje się park wodny Aqualand. A w Gassin wesołe miasteczko Azurpark. Wejście kosztuje od 15 do 27 euro, w zależności od atrakcji, z których chcemy skorzystać.